Výzkum mozkových vln značky Tork zjistil, jaká barva je nejvhodnější pro restaurace.
Barva patří k jedněm z klíčových faktorů, které se podílejí na spokojenosti návštěvníků restaurací. Značka Tork využila technologie mozkových vln, aby změřila, jak hosté reagují na různé barvy. Z experimentu vyplynulo, že barvy vyvolávají jasné a opakující se vzory chování. Na základě výsledků sestavila značka Tork doporučení, jak barvy využívat.
„Barvy život obohacují a platí to i pro restaurace. Při výběru nového auta strávíte hodně času uvažováním o barvě. A jak dlouho se rozhodujete při výběru barvy prostírání?“ řekl Václav Votruba, marketingový manažer značky Tork společnosti SCA Hygiene Products.
Aby značka Tork zjistila, jak barvy ovlivňují zážitek hostů v restauraci, vytvořila experiment, při kterém se 16 hostů vybavených čtečkou mozkových vln posadilo k 8 prostřeným stolům v 8 různě barevných místnostech. Každá místnost byla zcela pokryta jednou barvou: od stěn a nábytku až po nádobí. V každé barevné místnosti měli hosté za úkol si dát pití a malou makronku. Nápoj a makronka byly stejné, lišila se jen jejich barva, která byla stejná jako barva místnosti. Kromě mozkové aktivity se měřila i tepová frekvence, účastníci pak vyplnili dotazník.
Analýza výsledků jasně prokázala, že barvy vyvolávají jasné a opakující se vzory chování. Některé barvy byly vnímané jako vhodné pro odlišné typy jídel a různé kulinářské zážitky, od romantické schůzky až po oficiální pracovní oběd. Například červená podporuje silnou emocionální propojenost a kreativitu, zatímco modrá evokuje klid. Všechna data a závěry z testování byly analyzovány, a pro každou barvu vznikl profil. Obor HoReCa si v těchto závěrech může najít inspiraci a zamyšlení, jak těchto poznatků prakticky využít.
Meditativní zelená: Revitalizuje, navozuje hlubokou relaxaci a zlepšuje imunitní systém. Tepová frekvence byla pod průměrem.
„Relaxační, klidná a vstřícná, vhodná pro oběd nebo kávu s někým, koho dobře znáte. Prostředí pro odpočinek a doplnění sil, ne pro romantiku nebo nadšení.“ Šťastná oranžová: Moderní a veselá, spojená se šťastnými zážitky s dětmi a přáteli. Na druhou stranu neromantická, trochu stresující a ne luxusní. Oranžová je neutrální volbou v porovnání třeba s výraznou žlutou. Je výrazná ve střední rovině gama vln, a tedy spojená s učením a zpracováním informací. Sofistikovaná černá: Černá je komplexní barva. Luxusní, moderní, sofistikovaná, ale také nevstřícná a nudná. Vysoká úroveň kreativity a vzrušení, ale nízké soustředění, proto není extra vhodná pro business příležitosti. „Vhodná pro sofistikovanou večeři nebo večerní drinky, kdy děti necháte doma.“
Nadšená žlutá: Nadšená, veselá, podporuje soustředěnou pozornost, ale v extrémních případech s vyšší úrovní stresu. Průměrná a maximální tepová frekvence byly zvýšené. Nejpopulárnější pro podniky, kam chcete vzít děti. „Vhodná pro snídaně, příležitosti, kdy potřebujete povzbudit a nabít baterky.“
Romantická červená: Je výrazná a vzbuzuje výrazné emoce. Vysoké úrovně delta a théta vln znamenají vysokou emocionální propojenost a kreativitu. Vysoká tepová frekvence odpovídá stimulujícímu prostředí. „Romantika, večerní posezení u drinku, vzrušení a zábava.“
Klidná modrá: Vlny delta znamenají hlubokou relaxaci, theta zase kreativitu a vysokou emocionální propojenost. „Vstřícná, klidná, relaxační, dobrá volba pro rodinné posezení u kávy nebo snídaně, ale méně adekvátní pro luxusní restauraci nebo business salónek.“
Tradiční hnědá: Tato neutrální barva nebyla výrazná v žádné úrovni mozkových vln. Z výsledků delta a výsledků tepové frekvence vyplývá, že může jít o relaxační barvu. „Tradiční, neutrální a relaxační. Bude vhodnou volbou pro tradiční podniky, dobře se doplňuje s ostatními barvami.“
Luxusní bílá: Velmi nízké výsledky ve všech úrovních mozkových vln znamenají, že je bílá neutrální a hraje roli podkladu pro hostovy zážitky. „Luxusní, moderní, nejvhodnější pro business prostředí. Vytváří neutrální prostředí, které nerozptyluje, ale ani nebaví.“
Značka Tork vyrábí produkty a poskytuje služby pro profesionální hygienu zákazníkům, mezi které patří mimo jiné restaurace, hotely, školská a zdravotnická zařízení, kanceláře a průmyslové podniky. SCA je vedoucí globální společností, působící v oblasti hygieny a dřevozpracujícího průmyslu. Další informace najdete na www.tork.cz